KVALITET



KONTRAKTSGENOMGÅNG

Syfte: Före kontraktsundertecknandet vill vi säkerställa att vi uppfattat vårt åtagande rätt och undanröja eventuella missförstånd.

Rutiner: Har genomgång av checklista anbud/kontrakt.

Kontrollerar att angivna ritningar, föreskrifter samt övriga handlingar medföljer.

Noterar muntliga uppgifter skriftligt.

All skrift sparas i kvalitetspärm

.

PROJEKTERING (gäller endast totalentreprenader)

Syfte: Projektering skall genomföras på ett planerat och styrt sätt så att kvalitetskrav uppfylls.

Rutiner: Tillämpar egenkontrollplan vid kontroll av eget arbete och som verifierar att kontroll har utförts.

Anger projekteringsledare som även ansvarar för förändringar.

DOKUMENTSTYRNING

Syfte: Dokumentstyrning skall säkerställe att rätt information finns tillgänglig på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Rutiner: All dokumenthantering sparas i objektpärm/arbetspärm.

Ej gällande dokumentation makuleras och sparas.

Kvalitetsansvarig ansvarar för att kvalitetssäkringen är aktuell.

Beställaren kan när han vill ta del av pärmen.


INKÖP

Syfte: Inköpsrutiner skall säkerställa att upphandlade tjänster, entreprenader och varor uppfyller specificerade krav.

Rutiner: Våra huvudleverantörer är Järna trä mfl.

Våra inköp är skriftliga.

Vid leverans egenkontrolleras varje produkt.


PRODUKTIONSSTYRNING

Syfte: För att säkra kvaliteten planeras produktionen med fasta rutiner och anpassade till projektet.

Rutiner: Genomgång med berörd personal om objektet.

Genomgång av checklista produktionsstyrning

Genomgång av tidplan av entreprenad.


KONTROLL OCH PROVNING

Syfte: Egenkontroll och provning skall säkerställa att kundens förväntningar infrias och verifieras.

Rutiner: Instruerar och kontrollerar egenkontrollplanen med berörd personal som utför kontrollerna.

Mottaget material säkerställs med ID-nummer där så finns.

 

AVVIKANDE PRODUKTER

Syfte: För att säkerställa att felaktigheter uppmärksammas delges beställaren avvikelserapport som dokumentation, om inte överenskommelse om rättelse träffas med beställaren i direkt anslutning till arbetet.

Rutiner: Använder avvikelserapport vid avvikelse från kontrakt, ritningar, fel material samt eventuella fel m.m.


AVSLUTNINGSSKEDET KVALITETSDOKUMENT

Syfte: För att säkerställa att felaktigheter uppmärksammas delges beställaren avvikelserapport som dokumentation, om inte överenskommelse om rättelse träffas med beställaren i direkt anslutning till arbetet.

Rutiner: Använder PLR:s avvikelserapport vid avvikelse från kontrakt, ritningar, fel material samt eventuella fel m.m.